Wybierz akwen
Data startu
Długość rejsu
Wiek jednostki
od 0 do10 lat
Długość jednostki
od 2 do 10 ft
od 2 do 10 m
Liczba koi
od 2 do 10
Liczba kabin
od 2 do 10
Liczba toalet
od 2 do 10
Typ jednostki
Dowolny
Model jednostki
Cena w EUR

Jacht w Chorwacji – wymagane uprawnienia żeglarskie

Jacht w Chorwacji – wymagane uprawnienia żeglarskie W powszechnej opinii „Chorwacja to takie większe Mazury”. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy polski patent żeglarski działa w tym kraju? Czy w Chorwacji trzeba mieć patent na motorówkę lub jacht? Jakie uprawnienia są konieczne, by legalnie i bezpiecznie pływać po tamtejszych wodach? Co trzeba zrobić, by je zdobyć - i czy koniecznie trzeba coś robić? A może istnieje inny sposób na żeglowanie w Chorwacji?

W powszechnej opinii „Chorwacja to takie większe Mazury”. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy polski patent żeglarski działa w tym kraju? Jakie uprawnienia są konieczne, by legalnie i bezpiecznie pływać po tamtejszych wodach? Co trzeba zrobić, by je zdobyć - i czy koniecznie trzeba coś robić? A może istnieje inny sposób na żeglowanie w Chorwacji?

Jakie uprawnienia żeglarskie są wymagane w Chorwacji?

Zanim przejdziemy dalej, przypomnijmy, jakie patenty możemy zdobyć w Polsce:

  • żeglarz jachtowy – tego rodzaju dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz po pozostałych wodach morskich do 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej,
  • jachtowy sternik morski – ten patent pozwala na prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich,
  • kapitan jachtowy – ten dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych po wodach morskich bez ograniczeń.

Ponieważ trudno zakładać, że ktoś będzie prowadził cały rejs, nie przekraczając odległości 2 mil od brzegu, w praktyce, aby bezpiecznie i legalnie żeglować w Chorwacji, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego lub kapitana jachtowego.

Na tym jednak nie koniec – warto mieć na uwadze fakt, że poza posiadaniem uprawnień żeglarskich (czyli patentu sternika lub kapitana), należy również mieć certyfikat do obsługi UKF.

Polskie uprawnienia żeglarskie a chorwackie przepisy

Co ciekawe, mimo iż chorwackie prawo honoruje polskie patenty, przyznaje ono ich posiadaczom nieco inne uprawnienia żeglarskie. Kwestię tę reguluje art. 4 paragraf 3 rozporządzenia w sprawie łodzi. Warto nadmienić, że w tamtejszym prawie jednostki do 12 m kadłuba to łodzie, a powyżej 12 m – jachty. Zgodnie z chorwackimi przepisami, wydane w Polsce patenty pozwalają na prowadzenie następujących typów jednostek:

Żeglarz jachtowy

Posiadacz tego dokumentu może prowadzić łodzie (a więc jednostki do 12 m) w celach prywatnych lub czarterowych na wodach wewnętrznych i terytorialnych Republiki Chorwacji, w odległości do jednej mili od lądu lub wyspy, jeżeli posiada certyfikat do obsługi radiostacji i jeżeli na pokładzie znajduje się radio UKF.

Jachtowy sternik morski

Posiadacz tego patentu może prowadzić następujące typy jednostek:

  • jachty do 500 GT w celach prywatnych,
  • jachty do 500 GT w celach czarterowych.

Oznacza to, że posiadacz patentu jachtowego sternika morskiego może prowadzić w Chorwacji niemal każdy jacht. Uprawnienia te obowiązują na wodach Adriatyku obejmujących żeglugę międzynarodową, pod warunkiem posiadania certyfikatu do obsługi radiostacji i radia UKF na pokładzie.

Kapitan jachtowy

Zgodnie z chorwackimi przepisami, posiadacz tego patentu ma prawo prowadzić:

  • jachty do 500 GT w celach prywatnych,
  • jachty do 500 GT w celach czarterowych.

Przepisy nie nakładają żadnych ograniczeń co do regionu żeglugi. Utrzymany zostaje natomiast warunek posiadania certyfikatu do obsługi radiostacji oraz wymóg posiadania na pokładzie radia UKF.

Jak zdobyć uprawnienia honorowane w Chorwacji?

Istnieją dwa sposoby na to, by uzyskać wymagane prawem uprawnienia żeglarskie w Chorwacji. Pierwszym z nich jest zdobycie ich w Polsce. Trzeba jednak podkreślić, że jest to dość czasochłonne. Warto pamiętać, że aby przystąpić do egzaminu na jachtowego sternika morskiego, trzeba wcześniej posiadać patent żeglarza, a następnie odbyć staż na dwóch rejsach morskich o łącznym wymiarze min. 200 godzin żeglugi.

Istnieje jednak prostszy i szybszy sposób na uzyskanie pozwolenia do żeglowania w Chorwacji. Wystarczy zdobyć chorwacki certyfikat, tzw. Voditelj Brodice kategorii B.

Tego rodzaju dokument uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych oraz motorowych do 30 GT oraz do obsługi radiostacji VHF na wodach terytorialnych Chorwacji. Aby uzyskać certyfikat Voditelj Brodice kat. B, wystarczy zdać egzamin teoretyczny w kapitanacie portu.

Czy certyfikat ISSA uprawnia do żeglowania w Chorwacji?

Niestety, certyfikat ISSA nie upoważnia do prowadzenia jachtów w Chorwacji. Jest on uznawany jedynie za potwierdzenie posiadania pewnych kompetencji.

Nie masz uprawnień? Wynajmij jacht w Chorwacji ze skipperem!

Warto pamiętać, że pragnąc odbyć rejs po Chorwacji, wcale nie trzeba samemu posiadać żadnych uprawnień. Znacznie prostszą i wygodniejszą opcją może się okazać czarter jachtu w Chorwacji ze skipperem. To rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – jako osoba dobrze znająca lokalne porty, atrakcje i specyfikę chorwackiego wybrzeża, będzie on nieocenioną pomocą w wytyczaniu trasy rejsu. Dzięki temu można zyskać pewność, że odpoczynek będzie udany oraz że obejdzie się bez zbędnych kosztów czy przestojów. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy to kontaktu:

Charter Navigator
info@charternavigator.pl
Tel.: 12 268 22 49

Najnowsze porady żeglarskie Charter Navigatora

Czarter jachtu a żeglowanie z psem – porady dla właścicieli zwierząt

Czy czarter jachtu z psem może się udać – i co zrobić, by nasz pupil czuł się jak najlepiej podczas rejsu? Tego typu pytania często zadają sobie właściciele czworonogów. Wyjaśniamy, jak się przygotować do tego rodzaju wyprawy, o co należy zadbać przed wypłynięciem i co...

SRC - co to jest i czy warto mieć ten dokument?

Czym dokładnie są uprawnienia SRC (Short Range Certificate)? Kto powinien wyrobić taki certyfikat, na których akwenach jest on wymagany i co trzeba zrobić, aby go zdobyć? Poniżej zamieszczamy proste odpowiedzi na wszystkie te pytania. Zapraszamy do lektury.

Umowa czarterowa - co powinna zawierać? Na co zwrócić uwagę?

Podpisując umowę czarteru, dokonujemy szczególnego rodzaju transakcji. Warto zadbać o to, by taki dokument chronił interesy obu stron, szczególnie w przypadku, gdyby w trakcie użytkowania łodzi doszło do szkody lub innej nieprzewidzianej sytuacji. Jak zatem powinna wyglądać dobrze...

Porty w Grecji - najlepsze mariny do cumowania i czarteru jachtu

Wybierasz się w rejs i chcesz wiedzieć, jakie są najlepsze mariny w Grecji? Czego można się spodziewać i gdzie szczególnie warto zawinąć na postój? Które miejsce wybrać na czarter?

Co sprawdzić przy przejęciu jachtu? Check-in, krótka checklista

Moment, gdy przejmujemy jednostkę, jest szczególnie istotny – niefrasobliwe podejście do tematu może nas potem kosztować sporo nerwów – zupełnie niepotrzebnie. Pamiętajmy, że większość nieporozumień nie wynika ze złej woli, ale z niewystarczających informacji – aby zatem im...

Czarter w Czarnogórze 2025 – co warto wiedzieć?

Czarnogóra staje się coraz popularniejszym celem miłośników żeglowania. Ten niewielki kraj może stanowić ciekawą alternatywę dla Chorwacji, oferując doskonałe warunki żeglarskie, długi sezon i wspaniałe widoki. Co zatem należy wiedzieć o żeglowaniu w Czarnogórze?

NASZE MARKI